Alla inlägg under juni 2008

Av Sandra - 22 juni 2008 12:13

Sex and the City sändes av den amerikanska kabel-tv kanalen HBO mellan åren 1998 och 2004. Serien utspelar sig i New York, och handlar om fyra kvinnors liv, vänskap, kärlekar, sex och mode. Tre av kvinnorna är mellan 35 och 40 år, och en av dem är över 40. Serien är en situationskomedi, men har tydliga inslag av såpopera. Sex and the City tog ofta upp aktuella och viktiga ämnen, såsom kvinnors ställning i samhället. Premiäravsnittet sändes den sjätte juni 1998, medan det sista avsnittet sändes 22:a februari år 2004.

Serien handlar om Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker) och hennes tre väninnor Samantha Jones (Kim Cattrall), Charlotte York (Kristin Davis) och Miranda Hobbes (Cynthia Nixon), och deras liv som singlar i New York. Serien har blivit mycket populär för sina autentiska bilder från gator, klubbar, butiker och restauranger i New York, samtidigt som de tänjt på gränserna för mode och sexuell tabu.

Boken Sex and the City baseras på Candace Bushnells spalt I tidsskriften New York Observer. I synnerhet seriens första säsong är baserad på material från boken, men i och med att seriens andra säsong började spelas in kom serien att bli alltmer egen och i många avseenden gå längre än boken. I seriens två första säsonger kretsar handlingen i avsnitten i stort omkring Carries arbete med att skriva sin spalt, och hennes research i ämnet. Detta blev dock mindre och mindre tydligt allteftersom serien fortgick.

Den första säsongen av programmet sändes mellan juni och augusti år 1998 på HBO. Seriens andra säsong visades från juni till oktober 1999. Den tredje säsongen sändes under samma tidsperiod året efter. Säsong fyra sändes i två omgångar. Den första var juni-augusti 2001, och den andra var under januari och februari 2002. Under sommaren samma år visades säsong fem. Den sista säsongen delades upp i två omgångar, i likhet med säsong fyra, där den ena sändes mellan juni och september 2003, och den andra delen under januari och februari 2004.




 Igår var det den efterlängtade premiären av Sex and the city filmen :) Jag , Erika ,Linda, Camilla och Alec är ju trogna fans och fanns självklart i biosallongens mörker igår . Man kan ju inte missa det man längtat efter sedan man fick veta att det skulle bli en film ! Vad kan man säga om filmen då ? - jo , den var helt klart underbar ! Nu längtar jag bara tills den släpps på DVD så man kan köpa den :) Till er som inte sett den ! - Se den , ni kommer inte att bli besvikna !

Av Sandra - 20 juni 2008 08:56

Glad midsommar ! Äntligen ett försök till bevis att sommaren verkligen är är här . Det har ju varit lite sådär , ena dagen jätte varmt och man har hållt på att flyta bort och nästa har det bara regnat och gått åska . Det har regnat inatt såg jag nu när jag klev upp . Lite tråkigt att vakna på midsommar till massa regnpölar , moln ena sekunden och nästa sekund solsken . Hur slutar denna dag ? Det återstår att se . Hoppas verkligen på sol ! Kan ju bli lite tråkigt att sitta inne på midsommar . Men man kan tyvärr inte styra vädret , är ju ingen vädergud :) Jag ska iaf fira denna dag i Söråker vid vattnet , helt underbart . Ska vara hos Camillas mamma och pappa och det kommer vara nyktert för mig och Camilla iaf , skönt . Camillas faster och hennes kille ska ut och 2 kompisar till Camillas mamma och pappa . Det kommer nog att bli riktigt mysigt :) Vi skulle åka båt och äta lunch ute på vatnnet , men det ser lite negativt ut . Men det kommer att bli mysigt även om det blir lunch på stranden :) Nä nu är det dags att göra sig klar . Åter igen trevlig midsommar !

Av Sandra - 19 juni 2008 11:38

Ja då är det Torsdag och sista arbetsdagen för den här veckan . Det går så fort nu . Jag har jobbat i över en månad och det känns som jag började förra veckan  :) Men det går ju fort när man trivs med det man gör . Jag trodde inte att det skulle vara så här kul att jobba inom industri , men jag hade fel :)  Jag håller verkligen alla tummar jag har att jag får bli kvar nån månad . Igår var det ju onsdag . Det gick ganska bra på jobbet , allt för mycket gick inte dåligt . Erika , Emma och Alec kom och hämtade mig på jobbet och vi åkte ut och tog en sväng i "rolle" hehe . Turen slutade i Skönvik vid vårat "spökhus" . Det finns ju en historia om det huset och folk tror att det kanske är hemsökt . Men det är nog bara vi som hemsöker det ;) Igår var det fortfarande sol när vi kom upp och det såg inte alls lika spöklikt ut i solen . Men man får ju en konstig känsla iaf . Men jag tog massa bilder som jag tänkte lägga upp när tid finns . Det har börjat falla ihop mer än när vi var där förra vintern . Vi vågade inte gå in igår ifall det skulle rasa ihop helt . Men oj va klockan blev mycket . Dags att göra sig klar och åka på jobbet kanske . Men lite kaffe måste man ju hinna med . Kan ju inte somna på jobbet :)

Av Sandra - 18 juni 2008 11:45

Blä vad jobbigt det är att kliva upp när sängen är så mjuk och skön . Det är alltid dom där gångerna när man verkligen inte får ligga kvar och dra sig :( Märks att det har varit tunga veckor på jobbet , ont i kroppen och är helt slut efter jobbet . Men det har gått fort iaf . Har jobbat 5 vecker när den här veckan är över :) Det har verkligen gått fort ! Känns som jag nyss var där och träffade chefen och det är 2 månader sedan . Tiden går så fort när man har roligt ;) Känns konstigt att sommaren snart är över och det blir dags att söka nytt jobb . Kommer ju bli lite galen om jag inte hittar nått .

Av Sandra - 17 juni 2008 11:32

Fint väder , kaffet är klart , första cigaretten , bra musik , mår bra , katterna jagar varandra , jobbar 14.00-22.00 , ska göra matlåda , cykla till jobbet , 3 dagar kvar till lång ledighet , helgen är fullbokad redan . Det är ju underbart det här . Nu är det dags att fixa mat , pumpa däcken på cykeln och ge sig iväg :)

Av Sandra - 16 juni 2008 12:23

Ja då var ännu en helg slut och en ny arbets vecka har startat :) Skönt att jobba 14.00-22.00 . Idag börjar arbetspasset dock med en utbildning i mijösäkerhet . Jag vill ju obba och inte sitta på en stol och lyssna på någon som pratar hehe . Nä skoja lite . Helgen har varit mycket trevlig . Har inte gjort så mycket men det har varit skönt . Man behöver sköna helger ibland när man jobbar och varva ner lite :) Nä nu har jag inte tid att skriva så mycket mer tyvärr . Ska göra mig klar för jobbet med allt det nu innebär hehe

Av Sandra - 5 juni 2008 11:27

Ja då är det sista eftermiddagen innan man är ledig långhelg :) Det ska bli så skönt att bara sola , dricka lite öl och bara vara , mums mums . Det är så underbart att det är sommar . Man mår så mycket bättre och svävar på moln hehe . Men det är ju bara för att det finns så mycket mer saker att göra och man kan vara ute :) Det finns bara ett ord att säga undarbart ! skönt att man har ett jobb med , det gör det också till en bra sommar . Man har pengar i sommar och kan göra massa roliga saker . Men det är dags att börja spara pengar till Januari med ;) Ska åka utomlands med mamma då , jippi . När det är skit väder i Sverige sitter jag på stranden och dricker drinkar och solar :) Vad kan bli bättre ? - Inget ! Nä nu är det kanske dags att fixa matlåda och dricka lite kaffe innan jobbet .

Av Sandra - 4 juni 2008 11:30

Ojojoj va skönt det är att jobba eftermiddag :) Kan man inte alltid fått jobba så ? Det som känns lite jobbigt är ju att det är Onsdag idag . Det är sista avsnittet av Grey´s för den här gången , snyft ! Men det är ju repris på Söndag som tur är :) Så ledsen tjejer , ni får försöka klara er utan mig ikväll ;) Jag förstår att det känns jobbigt för er hihi . Nu är dags att göra sig klar och vara med Erika :)

Ovido - Quiz & Flashcards